Gewoontes

Habits
Enkele makkelijk toe te passen gewoontes die je gezonder en gelukkiger gaan maken:

#1 – Start de dag met een kiwi
Vaak denken we te moeilijk en zien de kracht van kleine details over het hoofd. Een tip die je gezondheid enorm kan verbeteren is bijvoorbeeld het starten van de dag met een kiwi. Als je kijkt naar de voedingswaarde van een kiwi, dan valt op dat je met een grote kiwi voor het ontbijt bijna de ADH aan vitamine C binnen hebt gekregen. Je pakt gelijk een bonus mee, want volgens onderzoekers kan een dagelijkse kiwi je van obstipatie afhelpen.

#2 – Voer je wandelsnelheid ietsje op
Er wordt vaak gehamerd op het belang van meer bewegen. Meestal wordt dan de 10.000-stappen-regel als minimum aangehaald. Dat we op een dag 10.000 stappen moeten zetten om gezond te blijven is een Japanse uitvinding. Nieuwer onderzoek toont aan dat als we driemaal per dag even 10 minuten snelwandelen, we hetzelfde effect bereiken. Dus als je in het nieuwe jaar je wandeltempo iets verhoogt, kun je je hart- en bloedvaten hierdoor flink vertroetelen.

#3 – Beleg je brood met notenpasta
Veel mensen beleggen hun brood met vlees of kaas. Af en toe wordt dit dan afgewisseld met iets zoets zoals hagelslag, jam of stroop. Maar als je kiest voor een notenpasta, dan krijg je in plaats van suiker of zout opeens veel magnesium, vitamine E en vezels binnen. Noten verzadigen ook nog eens, waardoor je minder gaat snacken, wat er op termijn toe leidt dat je minder risico loopt op overgewicht. Bij de meeste supermarkten zijn tegenwoordig notenpasta’s verkrijgbaar die louter en alleen bestaan uit een mengsel van pinda’s, amandelen en cashewnoten.

#4 – Haal alleen gezonde voeding in huis
Zet een gevulde pot drop op tafel en geheid dat al spoedig de bodem wordt bereikt. Zet een schaal met fruit op tafel en plots begint het hele gezin fruit te eten. Het voedsel dat in onze omgeving wordt aangeboden bepaalt in grote mate wat we precies eten. Daarom kun je het best ongezonde producten in de supermarkt achterlaten en alleen gezond voedsel in je mandje stoppen.

#5 – Zet een kan water op je bureau
Veel mensen vergeten om voldoende water te drinken op een dag. Op kantoor wordt vaak uit verveling veel koffie gedronken of snoep gegeten. Wanneer je op je bureau een kan water met een glas neerzet, breng je jezelf telkens op het idee om je lege glas te vullen met water en heb je aan het einde van de dag met gemak twee liter water gedronken.

#6 – Wees vriendelijk en maak contact met mensen
Voor onze mentale gezondheid is het heel belangrijk om sociaal actief te zijn. Mensen die contact zoeken met anderen zijn over het algemeen veel gezonder en leven ook nog eens langer. Dus maak een praatje als je op de bus staat te wachten, het kost niks en is ook nog eens gezelliger.

#7 – Maak meer gebruik van kruiden
Kruiden maken het eten niet alleen lekkerder, ze hebben ook vrijwel altijd een zeer gunstig effect op onze gezondheid. Doe bijvoorbeeld een beetje kardemom door de koffie, wat kaneel op je broodje met notenpasta of strooi kerrie over je ei. Door elke mogelijkheid om kruiden toe te voegen aan te grijpen, kun je je gezondheid een flinke boost geven.

#8 – Ga een half uurtje eerder naar bed
Veel mensen met een slaaptekort weten niet dat een half uur eerder naar bed gaan goed is voor de gezondheid. Goed slapen brengt je hormonen in balans en zorgt dat je veel beter presteert. Een vol uur eerder naar bed werkt natuurlijk nog krachtiger!

#9 – Stoom je groenten
Veel mensen koken hun groenten en aardappels in een pan met veel water. Onderzoek laat zien dat hierdoor de micronutriënten flink afnemen in vergelijking met stomen als bereidingstechniek. Door simpelweg dagelijks je groenten te stomen, kun je jaarlijks dus heel wat meer vitamines, mineralen en actieve plantenstoffen binnenkrijgen. Mocht je niet over een stoomnetje of stoompan beschikken, kook je groenten dan in zo weinig mogelijk water. Alleen bruine rijst kun je beter in ruim water koken en het overtollige water vervolgens wegspoelen, om zo het risico op het giftige arsenicum te verminderen.

#10 – Mediteer tijdens het wachten
Het is in de medische literatuur bekend dat meditatie op de lange termijn zeer gunstig voor de mentale en fysieke gezondheid kan zijn. Vaak zijn we met onze geest niet in het moment, maar denken we aan wat er nog allemaal moet gebeuren. Om in het hier en nu te komen kan het helpen om te starten met mediteren. Alleen vindt niet iedereen het even makkelijk om elke dag een kwartiertje stil te zitten op een meditatiekussen. Gelukkig kun je ook dagelijks 15 minuten mediteren door de momenten waarop je wacht te benutten. Als je wacht voor het stoplicht, bij de kassa of op de bus (als je dan niet een praatje aan het aanknopen bent 😉 kun je deze loze tijd gebruiken om je hoofd leeg te maken en de spieren te ontspannen. Voel even of je spanning hebt in je lichaam en focus je op de ademhaling.

Dit zijn enkele kleine tips, maar er zijn er nog heel veel meer te bedenken. Je vaste gewoontes bepalen op termijn of je gezond oud gaat worden. Daarom kun je maar beter zorgen voor zo gezond mogelijke gewoontes. Vaste patronen kunnen in de kleinste details doorwerken.

Hulp nodig met het inpassen van deze gewoontes of andere gezonde gewoontes in jou dagelijks leven? Neem contact met ons op.

meld je gratis aan voor een online

fit check